Aktualności

Co nie może być znakiem towarowym? [Artykuł na IP-Blog.pl]

Autor: Agnieszka Skrzypczak, rzecznik patentowy w dziale znaków towarowych i wzorów przemysłowych

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów i/lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów i/lub usług innego przedsiębiorcy oraz oznaczenie możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej na znaku.

Żeby można byłoby udzielić ochrony na znak towarowy musi on spełniać jednocześnie dwa, łączne kryteria:

  • musi nadawać się do odróżnienia towarów i/lub usług jednego przedsiębiorstwa od drugiego przedsiębiorstwa
  • musi nadawać się do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych

Znak towarowy, na który ma być udzielone prawo ochronne, powinien w chwili zgłoszenia do UPRP posiadać dostateczne znamiona odróżniające (pierwotna zdolność odróżniająca), czyli chodzi o to aby oznaczenie zgłoszone w charakterze znaku towarowego nadawało się do odróżnienia w obrocie towarów i usług, dla których zostało zgłoszone.

UPRP ocenia zdolność odróżniającą danego znaku towarowego zawsze jako całość.

Ocena zdolności odróżniającej jest wypadkową dwóch elementów. Z jednej strony forma znaku towarowego musi być ?sama w sobie? na tyle charakterystyczna, aby mogła identyfikować towar. Z drugiej strony musi zapewniać kupującemu możliwość dokonania wyboru według niej bez konieczności ustalania pochodzenia towarów/usług drogą okrężną czyli poprzez szukanie nazwy właściciela znaku.

A co się dzieje, gdy dane oznaczenie nie ma zdolności odróżniającej?

 

Kontynuuj czytanie na IP-Blog.pl

 

 


Dr. Inż. Dariusz Świerczyński ? wyróżniony w rankingu IAM Patent 1000!

Kolejny rok z rzędu rzecznik patentowy i Kierownik Działu Patentów w Patpol dr Inż. Dariusz Czytaj dalej

Uwaga na oszustów wyłudzających opłaty za znaki towarowe!

Proceder polegający na wyłudzaniu opłat za znaki towarowe jest znany od jakiegoś czasu, jednak oszuści Czytaj dalej

Agnieszka Skrzypczak na Beauty Innovations 2021

Aktualne badania wskazują, że polskie firmy nadal nie wykorzystują pełnego potencjału związanego z ochroną własności Czytaj dalej