Aktualności

Co nie może być znakiem towarowym? [Artykuł na IP-Blog.pl]

Autor: Agnieszka Skrzypczak, rzecznik patentowy w dziale znaków towarowych i wzorów przemysłowych

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów i/lub usług jednego przedsiębiorcy od towarów i/lub usług innego przedsiębiorcy oraz oznaczenie możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu ochrony udzielonej na znaku.

Żeby można byłoby udzielić ochrony na znak towarowy musi on spełniać jednocześnie dwa, łączne kryteria:

  • musi nadawać się do odróżnienia towarów i/lub usług jednego przedsiębiorstwa od drugiego przedsiębiorstwa
  • musi nadawać się do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych

Znak towarowy, na który ma być udzielone prawo ochronne, powinien w chwili zgłoszenia do UPRP posiadać dostateczne znamiona odróżniające (pierwotna zdolność odróżniająca), czyli chodzi o to aby oznaczenie zgłoszone w charakterze znaku towarowego nadawało się do odróżnienia w obrocie towarów i usług, dla których zostało zgłoszone.

UPRP ocenia zdolność odróżniającą danego znaku towarowego zawsze jako całość.

Ocena zdolności odróżniającej jest wypadkową dwóch elementów. Z jednej strony forma znaku towarowego musi być „sama w sobie” na tyle charakterystyczna, aby mogła identyfikować towar. Z drugiej strony musi zapewniać kupującemu możliwość dokonania wyboru według niej bez konieczności ustalania pochodzenia towarów/usług drogą okrężną czyli poprzez szukanie nazwy właściciela znaku.

A co się dzieje, gdy dane oznaczenie nie ma zdolności odróżniającej?

 

Kontynuuj czytanie na IP-Blog.pl

 

 


Sprzedaż towaru tylko za zgodą właściciela znaku towarowego – Artykuł Jakuba Słupskiego i Kariny Wronki w Rzeczpospolitej

Autorzy: Jakub Słupski LL.M, Karina Rysiukiewicz Ciężar wykazania, iż określone egzemplarze towarów zostały wprowadzone na Czytaj dalej

Rzecznicy Patpol na Packaging Innovations 2022 w Warszawie!

Już w przyszłym tygodniu kolejna edycja Packaging Innovations, czyli targów B2B łączących producentów i dystrybutorów Czytaj dalej