Aktualności

Jakie funkcje pełni znak towarowy? [Artykuł na IP-Blog.pl]

Znak towarowy jako oznaczenie umożliwiające odróżnianie towarów i usług jednego przedsiębiorstwa od towarów i usług innego przedsiębiorstwa pełni bardzo ważną rolę w gospodarce wolnorynkowej. Nie tylko indywidualizuje on produkt w obrocie gospodarczym, ale w szeroki sposób oddziałuje na jego odbiorcę. Takie oddziaływanie możliwe jest przez spełnianie przez znak towarowy różnych funkcji.

 

Za podstawowe funkcje znaku towarowego uznajemy:

1.  funkcję oznaczenia pochodzenia (odróżniającą),

2.  funkcję jakościową (gwarancyjną),

3.  funkcję reklamową,

możemy jednak również wyróżnić:

4.  funkcję inwestycyjną,

5.  funkcję komunikacyjną,

6.  funkcję ochrony przejrzystości rynku i konsumenta.

 

Funkcja oznaczenia pochodzenia (odróżniająca)

Funkcja oznaczenia pochodzenia, nazywana też funkcją odróżniającą, stanowi elementarną i pierwotną funkcję znaku towarowego. Oznaczenie, aby spełnić przesłanki bycia znakiem towarowym, musi przede wszystkim nadawać się do odróżniania towarów i usług. Pozwala to na identyfikowanie źródła pochodzenia towaru lub usługi na rynku, wskazując na podmiot od którego dany towar/usługa pochodzą. Znak towarowy poprzez funkcję oznaczenia pochodzenia odróżnia towary/usługi jednego przedsiębiorstwa od towarów/usług innego przedsiębiorstwa.

Z tej właśnie funkcji wywodzi się bezpośrednia ochrona przejawiająca się w prawie zakazywania osobom trzecim używania podobnych oznaczeń oraz konstytutywne uprawnienie do wyłącznego używania zarejestrowanego oznaczenia w sposób zarobkowy i zawodowy na danym terytorium. Ochrona tej funkcji zapewniona jest poprzez wykluczenie niebezpieczeństwa wprowadzenia odbiorców w błąd co do komercyjnego pochodzenia towarów/usług.

Kontynuuj czytanie na IP-Blog.pl

 

 

 


Zmiany w zakresie sądownictwa dotyczącego spraw własności intelektualnej zbliżają się wielkimi krokami

O zmianach w zakresie sądownictwa dotyczącego spraw własności intelektualnej dyskutuje się od dawna. Projekt, który Czytaj dalej

Izabella Dudek-Urbanowicz, prezes Patpol, wśród 80 najbardziej wpływowych na świecie kobiet w branży własności intelektualnej

Zestawienie najbardziej wpływowych kobiet na świecie już po raz drugi przygotowało międzynarodowe branżowe wydawnictwo World Czytaj dalej

Ochrona znaków towarowych w Polsce – artykuł Joanny Piłki w The Trademark Lawyer Magazine

W najnowszym wydaniu anglojęzycznego magazynu poświęconego ochronie praw własności intelektualnej - The Trademark Lawyer Magazine, Czytaj dalej