Aktualności

Jakie funkcje pełni znak towarowy? [Artykuł na IP-Blog.pl]

Znak towarowy jako oznaczenie umożliwiające odróżnianie towarów i usług jednego przedsiębiorstwa od towarów i usług innego przedsiębiorstwa pełni bardzo ważną rolę w gospodarce wolnorynkowej. Nie tylko indywidualizuje on produkt w obrocie gospodarczym, ale w szeroki sposób oddziałuje na jego odbiorcę. Takie oddziaływanie możliwe jest przez spełnianie przez znak towarowy różnych funkcji.

 

Za podstawowe funkcje znaku towarowego uznajemy:

1.  funkcję oznaczenia pochodzenia (odróżniającą),

2.  funkcję jakościową (gwarancyjną),

3.  funkcję reklamową,

możemy jednak również wyróżnić:

4.  funkcję inwestycyjną,

5.  funkcję komunikacyjną,

6.  funkcję ochrony przejrzystości rynku i konsumenta.

 

Funkcja oznaczenia pochodzenia (odróżniająca)

Funkcja oznaczenia pochodzenia, nazywana też funkcją odróżniającą, stanowi elementarną i pierwotną funkcję znaku towarowego. Oznaczenie, aby spełnić przesłanki bycia znakiem towarowym, musi przede wszystkim nadawać się do odróżniania towarów i usług. Pozwala to na identyfikowanie źródła pochodzenia towaru lub usługi na rynku, wskazując na podmiot od którego dany towar/usługa pochodzą. Znak towarowy poprzez funkcję oznaczenia pochodzenia odróżnia towary/usługi jednego przedsiębiorstwa od towarów/usług innego przedsiębiorstwa.

Z tej właśnie funkcji wywodzi się bezpośrednia ochrona przejawiająca się w prawie zakazywania osobom trzecim używania podobnych oznaczeń oraz konstytutywne uprawnienie do wyłącznego używania zarejestrowanego oznaczenia w sposób zarobkowy i zawodowy na danym terytorium. Ochrona tej funkcji zapewniona jest poprzez wykluczenie niebezpieczeństwa wprowadzenia odbiorców w błąd co do komercyjnego pochodzenia towarów/usług.

Kontynuuj czytanie na IP-Blog.pl

 

 

 


Rekomendacja prestiżowego magazynu The Patent Lawyer dla Patpol!

Jest nam niezwykle miło poinformować, że otrzymaliśmy kolejną rekomendację w rankingu prestiżowego magazynu branżowego The Czytaj dalej

Jaką nazwę zarejestrować? Najcenniejsze wskazówki [artykuł na ip-blog.pl]

Autor: Nina Jankowska, rzecznik patentowy. Wybór nazwy dla marki wcale nie jest prosty. Na rynku Czytaj dalej

Poprawienie programu możliwe, jeśli zawiera on błędy, a twórca ich nie usunął.

[Autor: Agata Witkowska, radca prawny w Patpol Legal] Program komputerowy do obsługi naszej firmy, który Czytaj dalej