Znak towarowy jako oznaczenie umożliwiające odróżnianie towarów i usług jednego przedsiębiorstwa od towarów i usług innego przedsiębiorstwa pełni bardzo ważną rolę w gospodarce wolnorynkowej. Nie tylko indywidualizuje on produkt w obrocie gospodarczym, ale w szeroki sposób oddziałuje na jego odbiorcę. Takie oddziaływanie możliwe jest przez spełnianie przez znak towarowy różnych funkcji.
Za podstawowe funkcje znaku towarowego uznajemy:
1. funkcję oznaczenia pochodzenia (odróżniającą),
2. funkcję jakościową (gwarancyjną),
3. funkcję reklamową,
możemy jednak również wyróżnić:
4. funkcję inwestycyjną,
5. funkcję komunikacyjną,
6. funkcję ochrony przejrzystości rynku i konsumenta.
Funkcja oznaczenia pochodzenia (odróżniająca)
Funkcja oznaczenia pochodzenia, nazywana też funkcją odróżniającą, stanowi elementarną i pierwotną funkcję znaku towarowego. Oznaczenie, aby spełnić przesłanki bycia znakiem towarowym, musi przede wszystkim nadawać się do odróżniania towarów i usług. Pozwala to na identyfikowanie źródła pochodzenia towaru lub usługi na rynku, wskazując na podmiot od którego dany towar/usługa pochodzą. Znak towarowy poprzez funkcję oznaczenia pochodzenia odróżnia towary/usługi jednego przedsiębiorstwa od towarów/usług innego przedsiębiorstwa.
Z tej właśnie funkcji wywodzi się bezpośrednia ochrona przejawiająca się w prawie zakazywania osobom trzecim używania podobnych oznaczeń oraz konstytutywne uprawnienie do wyłącznego używania zarejestrowanego oznaczenia w sposób zarobkowy i zawodowy na danym terytorium. Ochrona tej funkcji zapewniona jest poprzez wykluczenie niebezpieczeństwa wprowadzenia odbiorców w błąd co do komercyjnego pochodzenia towarów/usług.
Kontynuuj czytanie na IP-Blog.pl