Autor: Agnieszka Skrzypczak, rzecznik patentowy
Uzyskanie prawa z rejestracji na znak towarowy czy to Unii Europejskiej (EUTM) czy prawa ochronnego na znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP z jednej strony stwarza ogromne możliwości budowania i zabezpieczenia potencjału swojego znaku towarowego, a także daje dostęp do wielu możliwości wynikających z posiadania prawa własności przemysłowej a z drugiej strony te możliwości, wymagają zaangażowania po stronie Uprawnionego z rejestracji znaku towarowego.
Strategia zarządzania chronionym znakiem towarowym zależy od właściciela tego znaku. Będzie ona wynikać z obszaru zainteresowań Uprawnionego do znaku towarowego, od jego firmy oraz portfela praw własności przemysłowej. Należy tutaj zwrócić uwagę w szczególności na trzy kwestie:
Znak towarowy, który jest chroniony musi być używany!
Jak wspomnieliśmy powyżej, prawom towarzyszą obowiązki. Przyznane prawo z rejestracji znaku towarowego (lub prawo ochronne na znak towarowy zgodnie z polską ustawą Prawo Własności Przemysłowej) jest potężnym narzędziem, które pozwoli zbudować pozycję znaku towarowego na rynku. Posiadany monopol powinien jednak służyć konkretnemu celowi, w przeciwnym razie Uprawniony ryzykuje jego utratę.
Znak towarowy ma za zadanie odróżnić towary i (lub) usługi Uprawnionego od towarów i (lub) usług oferowanych przez konkurentów na rynku. Dlatego należy ze znaku towarowego chronionego korzystać. Jeśli nie będzie on używany przez Uprawionego, osoby trzecie mogą zakwestionować jego prawo do znaku towarowego ze względu na nieużywanie go. Przepisy prawa stanowią, że znak towarowy UE czy znak krajowy musi być używany w sposób rzeczywisty w Unii Europejskiej lub w Polsce przez pięć lat od momentu rejestracji (uzyskania prawa ochronnego).
Zgodnie z przepisami Prawa Własności Przemysłowej ?prawo ochronne na znak towarowy może zostać wygaszone również w sytuacjach :
- utraty przez znak znamion odróżniających przez to, że na skutek działań lub zaniedbań uprawnionego stał się w obrocie zwyczajowym oznaczeniem ? składającym się wyłącznie z elementów, które mogą służyć w obrocie do oznaczania w szczególności rodzaju towaru, jego jakości, ilości, ceny, przeznaczenia, sposobu, czasu lub miejsca wytworzenia, składu, funkcji lub przydatności ? w stosunku do towarów, dla których był zarejestrowany;
- działań Uprawnionego lub, za jego zgodą, osób trzecich, gdy znak towarowy może wprowadzać odbiorców w błąd, w szczególności co do charakteru, właściwości lub pochodzenia geograficznego towaru;
- wykreślenia z właściwego rejestru podmiotu mającego osobowość prawną, któremu przysługiwało prawo ochronne na znak towarowy;
Kontynuuj czytanie na IP-Blog.pl